Trams, Castelo en Alfama

10 juli 2014 - Lissabon, Portugal

Het is vannacht laat geworden voordat we in bed lagen zodat we vandaag maar wat later zijn opgestaan. De hotelshuttle van 10 uur ging niet meer lukken en toen we om 11.30 uur bij de receptie kwamen, was de shuttle vol. Gelijk doorgegaan naar de bus en heel even moeten wachten op bus 760. Uitgestapt bij Placa de Figueira en doorgelopen naar de scheve tram bij Restauradores. De weg naar boven is hier zo steil dat ze een scheve tram hebben gemaakt die naar boven rijdt. Je komt uit in de wijk Bairo Alto en vanaf hier zijn we op zoek gegaan naar lijn 28 die ons naar Castelo moet brengen. De tram vonden we in Chiado. Lijn 28 rijdt dwars door het centrum naar de volgende heuvel waar Castelo op ligt. Een kleine wandeling bracht ons op de top van de heuvel. Eerst een tram driver burger gegeten in een restaurant in een tram. In het kasteel had je prachtig uitzicht over Lissabon. Het kasteel zelf was erg robuust en het was erg vermoeiend en heet om alle trappen op en af te lopen. Door de wijk Alfama naar beneden gelopen en her en der op bankjes, terrasje of muurtje bijgekomen van het warme weer. Dwars door de Alfama rijden ook de trammetjes wat op bepaalde punten erg krap was. Op het Placa Commercio gegeten bij een Italiaans restaurant; de buren van gisteren. Een bescheiden maaltijd want de tram driver burger was een flinke hap. Om 10 uur waren we weer in het hotel; bekaf in bezweet. Eerst maar even douchen en het lezen en schrijven in bed mislukte vanwege in slaap vallen. Morgen de auto ophalen en naar Coimbra.