Vuurtorens

18 juli 2014 - Porto, Portugal

We zijn niet al te vroeg uit Viana vertrokken. We hebben een route uitgekozen langs de kust en we hebben geen haast. We hebben lukraak op de kaart een volgende plaats langs de kust geprikt en zijn er heen gereden en je komt dan vanzelf in Porto. De eerste plaats konden we niet aan het strand komen. Bij de tweede in Fão hebben we een kleine strandwandeling gemaakt. Op het strand stonden allemaal tentjes in verschillende kleuren. De volgende bestemming was Vila do Conde. Daar konden we een heel stuk langs het strand rijden totdat een rivier de weg versperde en we het binnenland in moesten voor een brug. De brug lag onder een heel groot klooster wat in een slechte staat verkeerde. We komen nu in de buurt van Porto en we rijden langs de luchthaven van de stad. Net voor de stad ligt de zeehaven van Leica del Palmeira. Hier staat ook een prachtige vuurtoren, Farol de Leca, sinds 1926. Vlakbij staat een kerkje bijna op het strand. Na de lunch zijn we Porto binnengereden en gestopt op het punt waar de Douro in de Atlantische Oceaan stroomt. Ik wilde hier parkeren en wachtte op iemand die weg zou gaan. Glipt er ineens iemand achter mij langs en parkeert. Ik loop woedend naar die vent en laat in het Nederlands weten wat ik van hem vind. Geen idee wat hij zei maar ik zag wel dat zijn vrouw kwaad was, of op hem of op mij. Auto elders geparkeerd en naar de vuurtoren van Porto gelopen om wat foto's te maken. Op de terugweg dacht ik dat die man me tegemoet liep en in het voorbijgaan, zeg ik iets lelijks tegen hem in het Nederlands. Bleek de bewuste man nog bij zijn auto te staan. Snel vergeten en via de snelste weg naar de Pousada. Daar werden we een beetje overdreven ontvangen met een drankje en overladen met informatie. Vervolgens kregen we een rondleiding van een meisje en van alle info zal wel iets zijn blijven hangen. We zijn wel op een prachtige locatie beland. Een gerestaureerde zeepfabriek en een voormalig paleisje. Van beide hebben ze nu een Pousada gemaakt. 's Avonds hebben we heerlijk in het restaurant van de Pousada gegeten; 6 gangen.

1. Nelvanderduin:
    21 juli 2014
    gehoord van iemand uit haarlem [bekend inPortugal}de Politieke gevangenis is erg de moeite waard om te bezoeken .Als ik het goed heb inMonchique.Verder mooie foto's en verhalen .maak je niet boos Ad zonde van je energie Grt Nel