Porto

19 juli 2014 - Porto, Portugal

Vanmorgen werden we wakker met regen en omdat het rond 12 uur zou gaan opklaren hebben we geen haast gemaakt. Het ontbijt was weer heel apart in ons kleine paleisje. Je weet van gekkigheid niet wat je moet nemen. Wat wel lastig is, is om van de onze kamer in de voormalige zeepfabriek naar het palacio te komen. Tegen de tijd dat we moeten vertrekken, zullen we het wel doorhebben. Na ontbijt nog wat op onze kamer rondgehangen wachtend op beter weer. Misschien niet verstandig maar we zijn toch met de auto naar het centrum van Porto gereden. Gelijk een parkeergarage ingereden en daar vandaan alles lopend. Het ging eigenlijk prima. De parkeergarage komt uit in een groot winkelcentrum dus dat is gemakkelijk terug te vinden. Porto is een stad van veel klimmen en dalen. We zijn eerst naar de brug Luis I gelopen en er vervolgens overheen gelopen. Het ziet er nu anders uit dan 37 jaar geleden. Het lijkt erop dat veel huizen zijn afgebroken. De huizen die nu nog aan weerszijde tegen de steile helling staan, zien er beroerd uit en sommige zijn de staat van bouwval genaderd. Dat is trouwens toch wel opvallend in Porto dat veel oude huizen er beroerd aan toe zijn. Er zijn herstelwerkzaamheden uitgevoerd en er staan er ook veel stil. De crisis zal in Portugal hard zijn aangekomen nu ze onder supervisie van de EG staan. De BTW is hier trouwens 23%. Na de brug zijn we afgedaald door de wijk Ribeira naar de kade van de Douro. Dit is een echte volkswijk met veel verwaarloosde panden. Als je in de buurt van Douro komt, zien de huizen er weer beter uit en kom je in een uitgaansgebied. Langs de Douro hebben we op een terrasje gezeten en zijn daarna weer naar boven geklommen om de historische stad te bekijken. De hal van het station is prachtig en de geschiedenis van Portugal is weergegeven in ruim 20.000 tegeltjes. Het centrale plein met het stadhuis heeft internationale allure. Veel winkels en veel leegstaande winkels en heel veel zwervers en bedelaars. Toch is Porto een prachtige stad. Terug naar de Douro kwamen we een folkloristische dansgroep tegen waar we even naar gekeken hebben. Het komt allemaal een beetje simpel over. We hebben gegeten in het winkelcentrum waar de auto geparkeerd staat. Het parkeergeld viel reuze mee en in 10 min. waren we weer in de Pousada.

1. Nelvanderduin:
    21 juli 2014
    mooi die stationshal met alle wandversiering .Bedankt en nog een paar gezellige dagen.Grt Nel
  2. Truus en Mees:
    21 juli 2014
    Ziet er allemaal weer goed uit1Wensen jullie veel zon en minder regen! Grtn T&M
  3. Nelvanderduin:
    22 juli 2014
    weer dit bericht ontvangen maar toch bedankt hoorgrt nel