Porto op zondag

20 juli 2014 - Porto, Portugal

Weer het overheerlijke ontbijt met allerlei verse sapjes, veel fruit en meer lekkers. Veel personeel om je steeds weer van schone borden te voorzien en veel koffie. Ze zijn er niet allemaal erg handig in want soms word je bord al weggehaald terwijl je nog met iets in je hand zit, maar ons deert het geenszins. Andere ontbijtkamer deze keer, ook hier wordt het bijgehouden waar je de dag ervoor hebt gezeten; "never a dull moment" is blijkbaar het devies van de Pestana groep. We hebben nog even de tijd genomen voordat we Porto in zijn gegaan. Eerst naar de overkant van de Douro om de Pousada eens vanaf die zijde te bekijken en om foto's te maken van Porto vanaf de Ponte Infante. Toen met de navigatie naar een parkeergarage westelijk van het centrum. Ook hier proberen mensen een centje bij te verdienen door je naar vrije parkeerplaatsen te loodsen en daar geld voor te vragen terwijl je ook nog bij de meter moet betalen; apart. Ik ben de naam van de kerk even vergeten, het zijn er zoveel, maar hij was van binnen één en al goud. De boekwinkel met zijn prachtige interieur was helaas gesloten maar niet ver er vandaan stond een vergelijkbare winkel met Portugese spullen. Via zeer steile straatjes naar de Douro afgedaald. Dezelfde weg moesten we later weer terug en dat hebben we geweten. Langs de Douro geslenterd en in het begin was het nog rustig maar naarmate we de Ribeira wijk naderde werd het gezellig druk. Voor de Portugezen was het ook een vrije dag. Mooie muziek op de kade werd afgewisseld met stalletjes met sieraden en af en toe namen we een terrasje. Terug naar de auto was zeer zwaar door de zon en de steilte van de straten en je moet de weg weten in deze doolhof. Het is uiteindelijk gelukt. Naar de meest westelijke punt van Porto gereden, aan de Atlantische Oceaan. Daar was het druk vanwege de Pink Market. Live muziek, nou ja plaatje draaien door een DJ, en kraampjes met huisvlijt. Ook veel vissers en zonneaanbidders. We waren eerst van plan om tramlijn 1 te nemen naar de Atlantische Oceaan maar met de auto reed je dezelfde weg. In het centrum van Porto hebben we rond 20.30 uur gegeten en toen naar de Pousada waar het een drukte van belang was vanwege een feestje. Het in slaap vallen ging weer vanzelf.

1. Nelvanderduin:
    23 juli 2014
    Het was weer leuk om te lezen.Morgen komen Susanne en waarschijnlijk Floris eten.Lijkt me gezellig verder hier weer erg warm .Grt Nel