Zigeuners in Barcelos

17 juli 2014 - Barcelos, Portugal

Eén van de grootste regionale markten in het noorden van Portugal wordt gehouden in Barcelos. Ook hier zijn we eerder geweest maar het is erg veranderd en het lijkt ook veel groter te zijn geworden. Parkeren was een probleem en ook hier weer zigeuners die je vrije parkeerplaatsen gaan aanwijzen en er dan geld voor moeten hebben; die zijn we voorbij gereden. Uiteindelijk in de buurt van het station iets kunnen vinden en toen lopend naar de markt. De markt is erg kleurrijk en alles is er te koop. Het gedeelte waar de zigeuners hun waar verkopen is erg schreeuwerig en druk en je moest hier goed op je spullen letten. Ik heb hier toch een ander beeld van zigeuners gekregen. Toen we op een bankje zaten zagen we een beetje hoe het werkte. Twee mannen zaten niets te doen en lieten kinderen en vrouwen voor hun werken. Als er wat werd verkocht, moest het geld direct ingeleverd worden bij hun. De vrouwen en meisjes die loten verkochten, verkochten echt niets en toen het meisje ermee wilde stoppen werd ze de huid vol gescholden. Dat gedoe om je heen en het feit dat je niet ongestoord op een terrasje kunt zitten, deed ons besluiten om een stuk verder een terras te nemen. De markt was weer leuk om te zien en hierna zijn we naar Braga gereden waar we werden verrast door de grootte van de stad. Het is ook een stad waar veel religieuze dingen worden verkocht, rond een katholieke kerk. Militairen kwamen aan op een plein en ze begonnen met marsmuziek het plein te onderzoeken en legden een loper uit en toen werd het stil. Geen idee wat hier de bedoeling van was. De Portugezen hadden er geen oog voor. Toen we terugreden naar Viana hoorden we van de vreselijke vliegramp in de Oekraïne. 's Avond in Viana gegeten maar het was echt niet lekker. Op de hotelkamer het nieuws uit Nederland gevolgd.

1. Nelvanderduin:
    20 juli 2014
    weer leuke foto's.Is dat een levend konijn in de bak?
    bedankt voor het verhaal.grt Nel
  2. Truus en Mees:
    20 juli 2014
    Weer mooie verhalen en foto's.Grtn T&M