Souks en Souks

5 mei 2014 - Marrakesh, Marokko

De dag begon anders dan gepland. Tijdens het ontbijt kwamen we aan tafel te zitten met een aantal nieuwe gasten in de Riad; 4 Fransen en 2 Britten. Noël had met hun afgesproken om een wandeling te maken door de medina om ze wegwijs te maken. Hij vroeg of wij zin hadden om mee te gaan en daar voelde wij wel voor omdat je van mensen die hier wonen toch weer andere dingen te zien krijgt. En zo gingen wij op pad en hij bracht ons ook in restaurants en ambachtelijke zaken. Op het Jemaa El Fna werd hij wel aangehouden door de toeristenpolitie omdat hij niet gerechtigd is om rondleidingen te geven. Hij heeft ze verteld dat hij zijn gasten wegwijs maakte in de stad. Met een grote bocht liepen we om de slangenbezweerders met hun brilslangen heen evenals om de mensen met apen. Aan de andere kant van het plein verzamelde we bij het in opbouw zijnde restaurant Argentat dat door de bomexplosie van 3 jaar geleden was verwoest. Hierbij zijn 16 mensen om het leven gekomen. Van de ene souk liepen we naar de andere souk. De organisatie per beroep is in Marrakech een beetje verloren gegaan. In Fes was het nog in zijn oorspronkelijke staat. Op de tweedehands kledingsouk waren vrouwen heftig ruzie aan het maken. Op het hoekje van de souk werden kleine valkjes verhandeld. Noël wees ons nog op een lekker lunchadres en daar zijn we gelijk 's middags heen gegaan. Apart was het wel. Iedereen eet met de pot mee. Je gaat zitten en iedereen krijgt hetzelfde eten. Alleen wat je drinkt, kun je kiezen. Het was echt lekker; linzen, tomatensausje met lekkere kruiden erdoor, wat groenten, brood, 3 stokken met gegrild vlees en vlees met een gebakken ei erover. Het museum en medrassa doen we morgen en we zijn doorgelopen naar de leerlooierijen; hadden we niet moeten doen. We hadden weer last van meelopers. In de leerlooierij kregen we een korte rondleiding tussen de viezigheid in en eindigend in een winkel die vanaf de straat niet was te zien. We hebben niets gekocht en toen wilde hij 200 dirham (20 euro). Ingeborg liep snel naar buiten en toen waren ze de controle over ons kwijt. Ik gaf 1 euro voor de waardeloze rondleiding en toen stonden er ineens 3 mannen. Doorgelopen richting Ingeborg en niet meer omkijken. Ik kreeg nog wel iets op mijn rug gegooid; geen steen. Via brede straten met veel mensen daar vandaan gelopen. 's Avonds heerlijk gegeten bij Dejeuner de Marrakech, alweer voor de 2de keer en deze keer op het dak.

1. Truus en Mees:
    7 mei 2014
    Er blijft veel te beleven!!