Medersa Ben Youssef

6 mei 2014 - Marrakesh, Marokko

Vandaag zijn we op zoek gegaan voor leuke spulletjes in huis of voor aan het lijf. We zijn daarvoor naar het leuke deel van de medina gegaan de Souk du Teintures. De geborduurde kussentjes vonden we snel en toen begon het onderhandelen. Het lukte me nu beter en je moet er dus echt een kwartier voor uittrekken en de meest stomme verhalen aanhoren en zelf vertellen. Ik zal uiteindelijk wel teveel hebben betaald want we moesten binnen afrekenen en niet buiten. De man was iets fanatieks binnen de islam want hij was gekleed in kaftan en met een baard. Op het pleintje waar de kruiden werden verkocht, werden we aangeschoten door een riemen verkoper. Hij had wel mooie riemen van kamelenleer en liet ons met een aansteker zien dat ze echt waren. 20 euro wilde hij ervoor hebben. Dat is wel erg veel voor een riem. Uiteindelijk zijn we weggelopen en kwam hij ons achterna waardoor wij sterker in onze schoenen stonden. Voor 6 euro werden we het eens en toen er betaald moest worden probeerde hij opnieuw een hogere prijs te krijgen door minder terug te geven. Maar een deal is een deal en dat begreep hij als de beste. Het is wel vermoeiend om zo steeds je inkopen te moeten doen. Toen Ingeborg leuke schoenen zag, begon het hele circus weer maar als de deal dan rond is, begon deze verkoper weer opnieuw. Of ik ook geen schoenen wilde kopen of Ingeborg nog een paar of voor andere familieleden. Het probleem verhelpt zich vanzelf want ons geld was op. Dat was ook weer jammer omdat we dicht bij de musea zaten die we wilde bezoeken en we moesten ook nog lunchen. De banken zitten rond de Jemaa El Fna en we waren een beetje verdwaald zodat we genoodzaakt waren bordjes te volgen die er soms wel en soms niet hangen. Het was een flinke omweg maar we kwamen per ongeluk uit bij onze Riad zodat we gelijk onze spullen konden dumpen. Toen geld pinnen en weer terug naar de musea. Vlakbij het eerste museum een slechte lunch gehad met een eigenaar die er alleen was om af te rekenen en soms niet te vinden was en een jongetje wat een beetje als slaafje werd behandeld. Het museum van Marrakech was echt leuk om te zien. De gebouwen zijn eigenlijk mooier dan wat erin staat maar in dit geval waren beide leuk om te zien. Na dit museum gingen we door naar de koranschool; de Medersa Ben Youssef. Voor het gebouw zaten jongetjes de toeristen te beledigen en niemand greep in. Je weet niet wat ze zeggen maar je kunt aan hun doen en laten zien dat ze mensen aan het beledigen zijn. De toeristenpolitie was blijkbaar niet in de buurt. Net na de ingang van de Medersa hing een foto van onze Willem en Maxima die deze school een aantal jaar geleden ook hebben bezocht. Je zag gelijk wie de Nederlanders waren want die gingen, net als wij, er een foto van maken. Het is een prachtig gebouw en het schijnt twee keer zo groot te zijn geweest. Het was ooit de bedoeling om Fes af te troeven als godsdienstige hoofdstad van Marokko. Veel comfort hadden de leerlingen niet want ze sliepen met 8 man in een klein kamertje. Met al zijn leuke raampjes, prachtige doorkijkjes en mooie architectuur is het een bijzonder fotogeniek gebouw. Via de plattegrond naar onze Riad gelopen waar de warme thee met lekkere hapjes voor ons klaar stond. Deze keer warme thee omdat ze het koud vonden met 24C. Zo'n koelere dag vonden wij heerlijk na de 36C van de afgelopen dagen.