Coimbra en Mira

12 juli 2014 - Coimbra, Portugal

zaterdag 12 juli 2014 Coimbra en Mira
Er stond een lekker ontbijt voor ons klaar met uitzicht op de tuin waar de zwarte wouw al probeerde te thermieken maar daar leek het nog te vroeg voor. Veel aparte vogeltjes in de tuin. Huiszwaluw, gierzwaluw en een bruine zwaluw, oeverzwaluw? Een donkere variant van de witte kwikstaart en een donkere vogel, ter grootte van een merel, met een rode staart; een zwarte roodstaart. Voor de 2de maal in 35 jaar naar Coimbra. Alleen kunnen we ons de eerste keer nauwelijks herinneren. Ik weet nog dat we er één dag hebben gekampeerd en toen zijn weggegaan omdat we op een sintelbaan stonden met een caravan op 40 cm afstand. Nu hebben we geparkeerd bij de brug. Gratis parkeren is veel gezegd want een aantal mannetjes wezen de vrije plekken aan en wilden er iets voor hebben. Ik weet niet wat er gebeurd als je dat niet doet. De winkelstraat ingelopen waar een soort huisvlijt kunstmarkt was. In de kerk prachtige azuljos op de wand en een drukte van belang die allemaal met een roos naar buiten kwamen. Wij wilden de universiteit bekijken en dat betekende dat wij naar de top van de heuvel moesten lopen en dat valt niet mee met deze warmte. Het plein voor de universiteitsgebouwen was helemaal wit en het was daar ondraaglijk warm. In de oude bibliotheek mochten geen foto's worden gemaakt maar dan moet hij dat maar op tijd zeggen. De kapel was even niet toegankelijk vanwege een trouwerij. Het gebouw met de collegezalen heeft wel iets weg van een klooster met azuljos op de wand en op wanden van de trappen. Nog even naar de trouwerij gekeken toen ze klaar waren in de kapel en het bruidspaar voor de kapel door iedereen werd gefeliciteerd. We zijn weer naar beneden gelopen en halverwege hebben we geluncht. De ober liep het vuur uit zijn sloffen om iedereen van eten en drinken te voorzien. Vanuit Coimbra zijn we naar de kustplaats Mira gereden. Op het strand was er een drukte van belang omdat de aan wal gebrachte vis werd gesorteerd en gelijk werd verkocht. De netten werden op het strand gedroogd en er was veel bedrijvigheid van vissers. Het overschot werd terug in zee gegooid en dat trok een heleboel meeuwen. Ik denk dat alle EG-regels hier worden overtreden want wie controleert hier nu de visquota's. Maar goed dat dit nog steeds wordt gedaan op kleine schaal. Op de boulevard stond een houten kerk die in blauw en wit was geschilderd. 's Avonds hebben we op het plein in Condeixa gegeten en om 9 uur naar de voetbalwedstrijd Nederland-Brazilië gekeken, die door Nederland met 3-0 werd gewonnen. De Portugezen waren voor Brazilië en wij waren de enige oranje supporters. Na de pauze hielden de meesten het voor gezien.

1. Truus en Mees:
    14 juli 2014
    Weer enkele interessante verhalen.Bedankt.Fijne dagen.T&M
  2. Nelvanderduin:
    15 juli 2014
    leuk dat jullie zoveel vogels konden herkennen..en wat een leuk gebeuren met de vis.iIK zie het voor me ;dat ging in Spanje ook zo.Leuk dat ik zo op de hoogte blijf .Bedankt Nel