Terug naar Rabat

8 mei 2014 - Rabat, Marokko

Noël had een porteur voor ons geregeld en de porteur regelde op zijn beurt weer een taxi voor ons. Noël, zelf homo, vertelde mij dat de koning van Marokko ook homo is. Het is een publiek geheim en er mag niet over gesproken worden. Maar iedereen weet dat hij zijn ontmoetingen in het Ritz-hotel heeft. Alle Marokkanen houden van hun koning omdat hij Marokko alleen maar goede dingen heeft gebracht. Dat is toch wel apart om te horen als je bedenkt hoe de Marokkanen in Nederland over homo's denken. De taxichauffeur vond het weer maar niets op dit moment, veel te wisselvallig. Dan weer warm en dan weer koud. 's Zomers is het 45C maar dat voelt veel lekkerder. Waar wij naar toe gaan, Rabat, is helemaal niets; veel te koud, 25C, en niets te zien en te beleven. Zo zie je maar dan iedereen het anders kan beleven. Op het station nog even een broodje, nootje en wat water gekocht en toen naar de trein. Bij de trein greep een jongetje onze koffers en bracht ze naar de coupé en legde de zware koffers ook nog even in het bagagerek; erg sterk was hij. In de coupé zaten al 2 Chinezen en later kwamen er 2 Marokkanen bij. Tegenover ons zaten en de Chinees en de Marokkaan een krant te lezen. De ene krant in Arabische tekens en de andere met Chinese tekens. Het was geinig om te zien. Op een gegeven ogenblik zagen we Louis van Gaal in de Marokkaanse krant verschijnen. De Chinezen hebben 4 uur lang geen woord gezegd en de Marokkaan was wel nieuwsgierig wat we hadden gedaan en gingen doen. Na Casablanca werden de Chinezen ingewisseld voor 2 Marokkaanse vrouwen. Volgens de dames moesten we Tanger en Chefchouen ook eens bezoeken en volgens de Marokkaanse man moeten we de volgende keer Casablanca niet overslaan. Al eerder hadden we van de taxichauffeur te horen gekregen dat we naar de Sahara moeten en van Noël kregen we de Dadesvallei als tip. En zo heeft iedereen zijn persoonlijke smaak. In Rabat Ville zijn we uitgestapt en naar ons hotel, naast het station, gelopen. Het hotel heeft 4 sterren maar wij kunnen ze niet vinden; een beetje vergane glorie. Koffers snel naar onze kamers gebracht en voor het eerst eens Marokkaanse tv kunnen kijken met een reportage over Bali. Daar waren we precies een jaar geleden. Snel naar de medina om te kijken of ze nog wat leuks hebben wat we gemist hebben. Bij het parlementsgebouw komen we in een demonstratie terecht die door militairen en ME met wapenstokken uiteen wordt gedreven. Ons hotel staat naast het parlementsgebouw maar wij kijken op de achterkant uit. Het is niet duidelijk waartegen ze demonstreren en op het nieuws werd het ook niet duidelijk. Wel was Christine Lagarde van het IMF in Rabat. De Souk die we aan het begin van de vakantie nog zo smerig vonden, is de schoonste van alle Souks die we hebben gehad. Na ons avondeten zijn we naar onze kamer gegaan. Morgen verlaten we Marokko met gemengde gevoelens. Leuk om gezien te hebben maar één keer is wel genoeg ondanks alle tips die we mee hebben gekregen.

1. Nelvanderduin:
    9 mei 2014
    nog steeds spannend die verhalen.Het lijkt me toch niet zo'n prettig volk.Wij hebben het leuk gehad.vanmiddag weer thuis gekomen 'Grt Nel