Trein naar Fes

29 april 2014 - Fes, Fez, Marokko

Vandaag alles weer in de koffer en na het ontbijt richting het station voor de treinreis van tweeëneenhalf uur naar Fes. We kregen nog wat tips mee voor de medina van Fes dat een waar doolhof schijnt te zijn. Een klein stukje lopen naar de Marché central en daar een blauwe taxi gepakt voor het station. Terwijl we nog niet uitgestapt waren, probeerde een aantal vrouwen al in te stappen maar de chauffeur zei er wat van. Eerst maar een kopje koffie want we waren veel te vroeg. De kaartjes hadden we gisteren al gekocht omdat we zeker wilde zijn van een zitplaats. Zitplaatsreservering is alleen mogelijk voor de 1ste klas maar qua prijs is dat nog veel goedkoper dan in Nederland. De coupé zat wel helemaal vol. Aangekomen in Fes was het aanzienlijk warmer dan in Rabat. Er stond een taxichauffeur met een bordje maar de naam van de Riad was net anders geschreven: Alfaracha ipv Faracha. Het was wel de goede chauffeur en die zette ons af op een plein waar de eigenaresse ons stond op te wachten samen met een kruier. De moed zakte al in onze schoenen toen we door het doolhof wandelden. Hoe gaan we dit terugvinden? De laatste doorgang was helemaal spannend; 50 cm van huis tot huis. Rechtsaf en daar was de ingang van de Riad aan het einde van de doodlopende steeg. We werden allerhartelijkst ontvangen door de eigenaresse en haar moeder met muntthee, zonder suiker deze keer, en praktische verhalen over het vinden van de weg naar de Riad. We kregen een plattegrond van de medina plus een handgeschreven tekening van de route van de Bab Rcif naar de Riad en ze heeft de route nog een keer samen met ons gelopen. De gouden tip is; ben je de weg kwijt vraag waar een uitgang is en neem een rode taxi naar de Bab Rcif. We zijn zelf op pad gegaan en het is een wonderlijke wereld met alleen maar winkeltjes die qua zelfde verkoopwaar allemaal bij elkaar zitten. Bij de leren schoenen was het het drukst en daar raakten we de weg kwijt en hebben we besloten om dezelfde weg terug te lopen en dat ging goed. Zelfs de Riad konden we terugvinden zodat dat vertrouwen geeft voor de komende dagen. 's Avonds kregen we op het dak een traditionele Marokkaanse maaltijd; voorgerecht Briwat, hoofdgerecht Tajine van kefta met ei, dessert sinaasappel met kaneel in sap van sinaasappelbloemen. Bij dit Franse gezin was het ook mogelijk om Marokkaanse wijn te drinken.